Biznes liczy na niższe koszty
Ministerstwo Cyfryzacji powinno przyczynić się do obniżki wydatków ponoszonych przez firmy w związku z obowiązkami sprawozdawczości finansowej
Przedstawiona przed wyborami przez premiera Tuska propozycja powołania Ministerstwa Cyfryzacji to właściwa odpowiedź na zgłaszane przez przedsiębiorców i osoby fizyczne zastrzeżenia do działania szeroko rozumianej e-administracji. Tworzenie podwalin funkcjonowania nowego resortu zajmującego się informatyzacją winno być oparte na sprawdzonych standardach międzynarodowych. W wielu krajach istnieją już takie lub podobne instytucje z bogatymi doświadczeniami, które można by z powodzeniem wykorzystać w Polsce.
Jednym z filarów takiego ministerstwa mogłaby być integracja obowiązków informacyjnych przedsiębiorstw wobec administracji. Takie rozwiązania funkcjonują już w kilku krajach w ramach inicjatywy SBR (Standard Business Reporting). Głównym założeniem SBR jest redukcja obciążenia administracyjnego związanego z procesem raportowania do różnych instytucji publicznych. Cel ten osiągany jest na dwa sposoby, po pierwsze poprzez harmonizację wymiany informacji pomiędzy instytucjami (korzystania wielu instytucji z jednego źródła informacji), po drugie, poprzez redukcję ilości raportowanych informacji (eliminację powtarzających się lub dostosowanie podobnych pozycji).
Wśród najbardziej kosztownych obowiązków firm jest składanie zeznań do celów podatkowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta