Kiedy klient nie dogada się z deweloperem
Budowa osiedla się przeciąga, części wspólne w budynku mają usterki, a zarządca wybrany przez firmę deweloperską działa w jej imieniu, a nie mieszkańców. Co można na to poradzić? Niewiele, jeśli zawarłeś niekorzystną umowę
Z czego najczęściej są niezadowoleni klienci deweloperów? Proszę o przykłady powodów konfliktów?
Magdalena Zienkiewicz: Jednym z najczęstszych powodów niezadowolenia klientów firm deweloperskich są opóźnienia w realizacji inwestycji i przekazywaniu lokali. W efekcie opóźnień klienci często ponoszą dodatkowe koszty w postaci wydłużenia okresu ubezpieczenia kredytu mieszkaniowego albo wynajmu mieszkania.
Opóźnienia mogą oczywiście być podstawą dochodzenia roszczeń odszkodowawczych względem deweloperów. Najlepszym jednak rozwiązaniem jest uregulowanie skutków ewentualnych opóźnień dewelopera już w umowie przedwstępnej, przewidując np. obowiązek zapłaty kary umownej.
Natomiast po zakończeniu inwestycji konflikty pojawiają się na tle otoczenia i wyglądu nieruchomości, który nie zawsze odpowiada specyfikacji lub wcześniejszym wizualizacjom przedstawianym nabywcy. Zastrzeżenia kupujących często również budzą stan wykończenia inwestycji i wady budynku. Szczególnie kłopotliwe jest usuwanie wad dotyczących części wspólnych budynku.
W tym przypadku istnieją wątpliwości prawne co do tego, kto powinien występować z roszczeniami o ich usunięcie – wspólnota mieszkaniowa czy właściciele – oraz kiedy rozpoczyna i kończy swój bieg okres gwarancji i rękojmi. Kwestia ta nie jest wprost...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta