Jak rozliczyć nakłady na ulepszenie cudzej hali w razie upadłości spółki
Zaprzestanie wykorzystania całkowicie zamortyzowanej inwestycji w obcym środku trwałym oznacza, że traci ona cechy aktywów i powinna być usunięta z ksiąg rachunkowych. Jej likwidacja nie wywoła żadnych skutków podatkowych
- Nasza spółka z o.o. prowadzi działalność produkcyjną w hali, którą dzierżawi od innej firmy. Dla swoich potrzeb dokonaliśmy jej adaptacji, tzn. zrobiliśmy inwestycję w obcym środku trwałym. A po pewnym czasie jeszcze dokonaliśmy modernizacji hali produkcyjnej. Mamy to na stanie w środkach trwałych. Inwestycja w obcym środku trwałym i modernizacja zostały całkowicie zamortyzowane (minęło ponad dziesięć lat).
Chcemy zlikwidować spółkę z o.o. lub przy braku środków ogłosimy upadłość. Co należy zrobić z tą inwestycją i modernizacją w obcym środku trwałym, pod względem podatkowym i rachunkowym? Zaznaczam, że chyba nie otrzymamy już choćby części zwrotu poniesionych nakładów – pyta czytelniczka.
Problem czytelniczki wymaga analizy w dwóch wymiarach. Pierwszym jest kwestia rozliczenia nakładów poniesionych na adaptację i późniejszą modernizację hali produkcyjnej w ewidencji księgowej i na gruncie prawa podatkowego.
Nie ma przychodu ani kosztu
Pod względem rachunkowym omawiane zagadnienie nie wydaje się zbyt problematyczne. W momencie zaprzestania wykorzystywania hali produkcyjnej poniesione nakłady tracą cechy aktywów, gdyż nie są już ani kontrolowane przez jednostkę (spółkę), ani nie spowodują w przyszłości wpływu do jednostki korzyści...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta