Jak legalnie umieścić reklamę na budynku lub przy drodze
Zainstalowanie baneru lub tablicy wymaga na ogół załatwiania formalności budowlanych. Jak się o nich zapomni, to trzeba będzie zdemontować to, co zostało powieszone
Prawo budowlane kwalifikuje reklamę na kilka sposobów. Są to więc: budowle (art. 3 pkt 3), obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4) lub tablice i urządzenia reklamowe (art. 29 ust. 2 pkt 6). Żaden jednak jego przepis nie określa, co należy rozumieć pod tym pojęciem.
Często jednak prawnicy posiłkują się interpretacją Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego pochodzącą sprzed kilku lat. Nawiązuje ona do definicji reklamy z ustawy o drogach publicznych. Wynika z niej, że reklamę należy traktować jako nośnik informacji wizualnej wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Przy czym konstrukcja urządzenia reklamowego będzie bardziej skomplikowana niż tablicy reklamowej.
Prawa budowlane nic też nie mówi o rozmiarach tablic i urządzeń reklamowych. Często więc samorządy terytorialne określają (przede wszystkim w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego) szczegółowe zasady wywieszania i montowania reklam, łącznie z ich rozmiarami.
Tablice na obiektach
Powieszenie na budynku tablicy z nazwą firmy, czyli tzw. szyldu, nie wymaga żadnych formalności budowlanych. Ale i od tej reguły są wyjątki. Dotyczą one obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Prawo w ich przypadku jest bardziej rygorystyczne. Każda ingerencja w zabytkowy obiekt wymaga zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków, nawet taka jak powieszenie tablicy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta