Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak legalnie umieścić reklamę na budynku lub przy drodze

05 marca 2012 | Prawo i praktyka | Renata Krupa-Dąbrowska

Zainstalowanie baneru lub tablicy wymaga na ogół załatwiania formalności budowlanych. Jak się o nich zapomni, to trzeba będzie zdemontować to, co zostało powieszone

Prawo budowlane kwalifikuje reklamę na kilka sposobów. Są to więc: budowle (art. 3 pkt 3), obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4) lub tablice i urządzenia reklamowe (art. 29 ust. 2 pkt 6). Żaden jednak jego przepis nie określa, co należy rozumieć pod tym pojęciem.

Często jednak prawnicy posiłkują się interpretacją Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego pochodzącą sprzed kilku lat. Nawiązuje ona do definicji reklamy z ustawy o drogach publicznych. Wynika z niej, że reklamę należy traktować jako nośnik informacji wizualnej wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Przy czym konstrukcja urządzenia reklamowego będzie bardziej skomplikowana niż tablicy reklamowej.

Prawa budowlane nic też nie mówi o rozmiarach tablic i urządzeń reklamowych. Często więc samorządy terytorialne określają (przede wszystkim w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego) szczegółowe zasady wywieszania i  montowania reklam, łącznie z ich rozmiarami.

Tablice na obiektach

Powieszenie na budynku tablicy z nazwą firmy, czyli tzw. szyldu, nie wymaga żadnych formalności budowlanych. Ale i od tej reguły są wyjątki. Dotyczą one obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Prawo w ich przypadku jest bardziej rygorystyczne. Każda ingerencja w zabytkowy obiekt wymaga zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków, nawet taka jak powieszenie tablicy,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9174

Wydanie: 9174

Spis treści

Ekonomia

Alior szykuje emisję akcji
Austrian Airlines mogą splajtować
Barometr "Rz"
Barometr cen - mieszkania używane
Branża drzewna liczy na ustępstwa Lasów Państwowych
Ceny gazu budzą wątpliwości
Comarch rezygnuje z ekspansji w Azji. Stawia na Europę i Amerykę
Coraz chętniej nagrywamy na dekodery
Coraz tłoczniej na światowych lotniskach
Coraz więcej spółek sięga po pożyczki
Cytat dnia - Werner Hoyer, prezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Delko chce przejąć dużą sieć sklepów
Gdzie najtaniej można wybudować dom
Kalendarium gospodarcze
Komentarz dnia: Argumenty w grze o pieniądze
Korzyści z festiwalu w Katalonii
Kredyty z Unii wspierają też nietypowe inwestycje
Kruk rusza na podbój Węgier
Lentex chce znów kupować
Liczba dnia: 125 tys. dol. grzywny
Maspex inwestuje w Polsce
Małe telewizje rosną w siłę
Mniejsze kłopoty finansowe Europy, większe – gospodarcze
Narasta spór Baltony i Okęcia
O kryzysie, którego nikt nie widział
Obniżki stóp mogą się rozpocząć latem
Paliwo B7 już jest na stacjach
Polska: szansa na rozwój
Pomoc zwrotna się sprawdza
Ponad 4 mld zł na inwestycje w elektrociepłownie
Powoli poprawia się społeczna ocena przedsiębiorców
Socjalny internet za euro z Brukseli
Ukraińcy najliczniejsi na budowach i w sadach
Unijny charakter wsparcia dla firm
W przejęciach lubię gotówkę
W skrócie
Warto inwestować w wielką płytę
War­szaw­ska gieł­da sła­ba na tle in­nych par­kie­tów
Wielki egzamin w Geneweie
Wysokie marże blokują zakupy mobilne
Xelion nie chce TFI
Zamów abonament