Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nocna masakra na torach

05 marca 2012 | Kraj | Agnieszka Stefańska Izabela Kacprzak Katarzyna Borowska Artur Grabek
Przez całą niedzielę poszukiwano ciał ofiar katastrofy pod zmiażdżonymi pociągami. Na zdjęciu rozczepianie szczątków wagonów i lokomotywy
autor zdjęcia: Piotr Guzik
źródło: Fotorzepa
Przez całą niedzielę poszukiwano ciał ofiar katastrofy pod zmiażdżonymi pociągami. Na zdjęciu rozczepianie szczątków wagonów i lokomotywy
Po godzinie od tragedii na miejscu było już 30 karetek i ekip ratowniczych
autor zdjęcia: Andrzej Grygiel
źródło: PAP
Po godzinie od tragedii na miejscu było już 30 karetek i ekip ratowniczych
Do wypadku doszło na linii kolejowej Kozłów – Psary w okolicy Szczekocin. Po tym samym torze poruszały się jednocześnie  w przeciwnych kierunkach prawidłowo jadący TLK z Przemyśla do Warszawy i Interregio z Warszawy do Krakowa.
źródło: Rzeczpospolita
Do wypadku doszło na linii kolejowej Kozłów – Psary w okolicy Szczekocin. Po tym samym torze poruszały się jednocześnie w przeciwnych kierunkach prawidłowo jadący TLK z Przemyśla do Warszawy i Interregio z Warszawy do Krakowa.
Czytaj więcej:

Trzy miesiące temu blisko miejsca wypadku włączono tymczasową zwrotnicę, na której krzyżują się pociągi

Pociąg TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy i Interregio "Jan Matejko" z Warszawy do Krakowa jechały w sobotnią noc w dwóch przeciwstawnych kierunkach. Żaden z nich nie miał opóźnienia. "Jan Matejko" na ostatnią stację Włoszczowa – przed zderzeniem – przyjechał nawet z dziewięciominutowym wyprzedzeniem.

Z ostatniej stacji ruszył o czasie – w Krakowie miał być za niespełna 50 minut. Jednak pasażerowie zapamiętali, że kilka minut przed katastrofą pociąg wyhamował, po czym po minucie, dwóch – ruszył ponownie. Chwilę później zderzył się czołowo z rozpędzonym TLK jadącym do Warszawy.

Oba pociągi miały prawo poruszać się na tym odcinku, który właśnie zmodernizowano, nawet 120 km na godzinę. Była sobota, godz. 20.57. "Brzechwa" jechał prawidłowo po swoim torze, a "Jan Matejko" wjechał na przeciwległy tor, pod prąd. Czy maszynista, który zatrzymał się przed zderzeniem, miał wątpliwości, czy jest na dobrym torze? – To zatrzymanie się może o tym świadczyć. Dlaczego więc "Matejko" ruszył do przodu? – zastanawia się Jan Gliszczyński, związkowiec "S" i kolejarz z PKP Intercity.

Tajemnica posterunku

Sprowa to wieś położona najbliżej od miejsca katastrofy. Według ustaleń "Rz" sam posterunek Sprowa także jest nowy. Utworzono go około trzech miesięcy temu. Miał usprawniać ruch w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9174

Wydanie: 9174

Spis treści

Ekonomia

Alior szykuje emisję akcji
Austrian Airlines mogą splajtować
Barometr "Rz"
Barometr cen - mieszkania używane
Branża drzewna liczy na ustępstwa Lasów Państwowych
Ceny gazu budzą wątpliwości
Comarch rezygnuje z ekspansji w Azji. Stawia na Europę i Amerykę
Coraz chętniej nagrywamy na dekodery
Coraz tłoczniej na światowych lotniskach
Coraz więcej spółek sięga po pożyczki
Cytat dnia - Werner Hoyer, prezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Delko chce przejąć dużą sieć sklepów
Gdzie najtaniej można wybudować dom
Kalendarium gospodarcze
Komentarz dnia: Argumenty w grze o pieniądze
Korzyści z festiwalu w Katalonii
Kredyty z Unii wspierają też nietypowe inwestycje
Kruk rusza na podbój Węgier
Lentex chce znów kupować
Liczba dnia: 125 tys. dol. grzywny
Maspex inwestuje w Polsce
Małe telewizje rosną w siłę
Mniejsze kłopoty finansowe Europy, większe – gospodarcze
Narasta spór Baltony i Okęcia
O kryzysie, którego nikt nie widział
Obniżki stóp mogą się rozpocząć latem
Paliwo B7 już jest na stacjach
Polska: szansa na rozwój
Pomoc zwrotna się sprawdza
Ponad 4 mld zł na inwestycje w elektrociepłownie
Powoli poprawia się społeczna ocena przedsiębiorców
Socjalny internet za euro z Brukseli
Ukraińcy najliczniejsi na budowach i w sadach
Unijny charakter wsparcia dla firm
W przejęciach lubię gotówkę
W skrócie
Warto inwestować w wielką płytę
War­szaw­ska gieł­da sła­ba na tle in­nych par­kie­tów
Wielki egzamin w Geneweie
Wysokie marże blokują zakupy mobilne
Xelion nie chce TFI
Zamów abonament