Regionalne lotniska z problemami
Sochaczew może być kolejnym lotniskiem, które straci dotacje przyznawane z programów regionalnych. Za to Modlin dostanie dofinansowanie większe o 75 mln zł, czyli 166 mln zł. Z jedenastu portów, które miały otrzymać unijne wsparcie z RPO, tylko pięć podpisało umowy o dofinansowaniu inwestycji
Inwestycje wszystkich 11 regionalnych portów, współfinansowane z regionalnych programów operacyjnych, mogą w sumie sięgnąć 1,8 mld zł, z czego Bruksela ma przekazać ok. 740 mln zł. Część projektów jest jednak bardzo opóźniona.
W niektórych planowany termin podpisania umowy jest trudny do wskazania. Tak jest w Warmińsko-Mazurskiem, gdzie samorząd województwa żąda zwrotu portu w Szymanach od dzierżawiącej go spółki Port Lotniczy Mazury. Jego większościowym udziałowcem, posiadającym 60 proc. akcji, jest od lipca 2009 roku spółka European Business Partners (EBP). Kupiła je od Skarbu Państwa i od Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Izraelska spółka miała zdobyć środki na wkład własny, niezbędny do sięgnięcia po unijne dotacje na rozbudowę portu.
Zdaniem samorządu, który posiada 5 proc. udziałów w spółce, prywatny partner nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Samorząd zażądał więc zwrotu nieruchomości. Ale Sąd Okręgowy, do którego sprawa trafiła, nie poparł wniosku. – Powodem były sprawy formalne, a nie merytoryczne – mówi „Rz" Witold Wróblewski, członek zarządu województwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta