Zatrudniony nie musi być właścicielem pojazdu
Nie ma podstaw prawnych, aby twierdzić, że zatrudnionej osobie można zwracać kwoty wydane na służbową eksploatację auta tylko wtedy, gdy jest jego właścicielem
W interesie pracodawcy podwładny ma prawo korzystać zarówno z auta albo jednośladu, będącego jego własnością, jak i ze środka transportu pożyczonego np. od rodziny lub znajomego.
Kilometrówka
Jeden z najbardziej rozpowszechnionych sposobów rekompensowania podwładnym wydatków związanych z korzystaniem z prywatnego środka transportu w interesie zakładu polega na stosowaniu tzw. kilometrówki.
Chodzi tu o rozliczanie faktycznej liczby przejechanych kilometrów pojazdu, stwierdzonej w ewidencji jego przebiegu.
Z jej zapisów musi wynikać m.in., jak długie odcinki pracownik pokonywał w służbowych jazdach lokalnych, w jakim celu i kiedy. Podstawowe elementy ewidencji wymienia art. 23 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm., dalej updof).
Ewidencja przebiegu samochodu lub jednośladu powinna zawierać:
- dane osoby używającej prywatny pojazd (z adresem zamieszkania),
- markę pojazdu, jego numer rejestracyjny oraz pojemność silnika,
- numerację wpisów zawierających informacje odnośnie do wykonanych jazd w danym okresie,
- datę i cel wyjazdu,
- opis trasy (skąd – dokąd),
- liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,
- stawkę za 1 km przebiegu,
- kwotę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta