Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zatrudniony nie musi być właścicielem pojazdu

13 kwietnia 2012 | Prawo i praktyka | Mariusz Pigulski

Nie ma podstaw prawnych, aby twierdzić, że zatrudnionej osobie można zwracać kwoty wydane na służbową eksploatację auta tylko wtedy, gdy jest jego właścicielem

W interesie pracodawcy podwładny ma prawo korzystać zarówno z auta albo jednośladu, będącego jego własnością, jak i ze środka transportu pożyczonego np. od rodziny lub znajomego.

Kilometrówka

Jeden z najbardziej rozpowszechnionych sposobów rekompensowania podwładnym wydatków związanych z korzystaniem z prywatnego środka transportu w interesie zakładu polega na stosowaniu tzw. kilometrówki.

Chodzi tu o rozliczanie faktycznej liczby przejechanych kilometrów pojazdu, stwierdzonej w ewidencji jego przebiegu.

Z jej zapisów musi wynikać m.in., jak długie odcinki pracownik pokonywał w służbowych jazdach lokalnych, w jakim celu i kiedy. Podstawowe elementy ewidencji wymienia art. 23 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm., dalej updof).

Ewidencja przebiegu samochodu lub jednośladu powinna zawierać:

- dane osoby używającej prywatny pojazd (z adresem zamieszkania),

- markę pojazdu, jego numer rejestracyjny oraz pojemność silnika,

- numerację wpisów zawierających informacje odnośnie do wykonanych jazd w danym okresie,

- datę i cel wyjazdu,

- opis trasy (skąd – dokąd),

- liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

- stawkę za 1 km przebiegu,

- kwotę...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9207

Wydanie: 9207

Spis treści

Ekonomia

45 zł za akcję BOŚ
Apple stanie w USA przed sądem za e-booki
Arbitraż to standard
Barometr "Rz"
Będzie więcej aut na prąd
Będą kolejki po dekodery?
Chiny liderem rynku żywności
Ciech poprawia wyniki w tym roku
Cytat dnia - Mariano Rajoy, hiszpański premier
Czy dojdzie do wielkiej węglowej fuzji na Śląsku?
Dotacje dla osób w wieku 50+
Duży kontrakt z Volkswagenem
Dyscyplinowanie polityków
Dywidenda PZU, jak chciał nadzór
Facebook: zmiana strategii wobec przejętych spółek
Gospodarka musi dogonić nastroje
Gracze kupowali plotki
Komentarz dnia: Mieć spółkę i ją sprywatyzować
Kurs BGŻ poszybował na wieść o wezwaniu
Liczba dnia - 1 bln juanów pożyczyły chińskie banki
Likwidacja sklepów na Wyspach
MFW: musimy pracować i to znacznie dłużej
Maklerzy piszą kolejny list do Rady Giełdy
Moda na kluby zakupowe w sieci
Nie można odebrać rządom polityki fiskalnej
O nich będzie głośno w przyszłym tygodniu
Obawy przed elektroniką
Polskie aktywa dobrą inwestycją na drugi kwartał
Prezes NBP: mniejszy deficyt finansów publicznych
Reformy, a po nich pomoc
Rosja traci miliardy na handlu ropą z Chinami?
Rośnie znaczenie chmur
Soros: kryzys bardziej zabójczy
Sprzedaż KSS pod znakiem zapytania
Superauto z kilkoma felerami
Słabnie dy­na­mi­ka ob­ro­tów han­dlo­wych
Słowacki ruch PGNiG
TP negocjuje z regulatorem przed rebrandingiem
W skrócie
Wiosenne starcie śmigłowców
Wzrośnie popyt
Za wysokie ceny oleju?
Złoty odrabia straty
Zamów abonament