Ubezpieczyciel nie uznaje menedżera za przedsiębiorcę
ZUS uważa, że prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zarządzania firmą nie może płacić składek z tej działalności. Sąd Najwyższy jest innego zdania
Osoby podejmujące się zarządzania przedsiębiorstwem zazwyczaj zawierają tzw. kontrakt menedżerski. Może on stanowić ramową umowę o zarządzanie, konkretyzującą się w postanowieniach umowy o pracę lub umowie o świadczenie usług.
Treść tego kontraktu sprowadza się przede wszystkim do zobowiązania się menedżera do zarządzania przedsiębiorstwem, w imieniu i na rzecz tego przedsiębiorstwa, za wynagrodzeniem. Dla ZUS jednak kontrakt menedżerski nie stanowi niczego innego niż standardowa umowa o pracę lub umowa-zlecenie.
W ramach biznesu
Jak wskazują przepisy podatkowe, przychody z tytułu kontraktu menedżerskiego, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, w tym wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.
Wyjątkiem są przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych i innych organów stanowiących osób prawnych, niezależnie od sposobu ich powoływania. Tak wskazuje art. 13 pkt 9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.; dalej ustawa o PIT).
Posiłkując się tą regulacją, ZUS stoi na błędnym stanowisku, że umowa kontraktu menedżerskiego wykonywana w ramach działalności gospodarczej jest odrębnym tytułem do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta