Jak rozliczyć wydatki na polisy i opiekę lekarską
Pracodawca raczej nie zaliczy do kosztów podatkowych opłaconych przez siebie składek z tytułu umów ubezpieczenia pracowników. Ale są wyjątki. Świadczenia medyczne mogą być kosztem na ogólnych zasadach
Kosztami uzyskania przychodów z tytułu działalności gospodarczej są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem wymienionych enumeratywnie w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).
Są to wydatki oraz koszty, które mimo związku z prowadzoną działalnością nie liczą się w rachunku podatkowym. Wśród wyłączeń znalazły się również niektóre świadczenia na rzecz pracowników.
Ubezpieczenia
Dodatkowe polisy ubezpieczeniowe dla pracowników i ich rodzin są często narzędziem motywacyjnym i jednocześnie elementem systemu wynagradzania. Pracodawcy, który wykupił dla zatrudnionych ubezpieczenie i który ponosi ciężar opłacania składek do firmy ubezpieczeniowej, zależy na ujęciu tych wydatków w swoich kosztach podatkowych.
Jednak trzeba się tu liczyć z pewnymi ograniczeniami. Generalnie bowiem nie są kosztami uzyskania przychodów składki opłacone przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników. Wyjątek to umowy dotyczące ryzyka:
- grupy 1, 3 i 5 działu I oraz
- grupy 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy z 22 maja 2003 r. o działalności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta