Jak planować czas bez zadań kierowcom wykonującym przewóz osób
Tylko szofer na długich trasach odpocznie 45 godzin na tydzień. W komunikacji miejskiej i podmiejskiej takie oderwanie od zajęć wyniesie jedynie 35 godzin, tak jak u pozostałych pracowników
Długość odpoczynków tygodniowych kierowców wykonujących przewóz osób ściśle zależy od rodzaju kierowanego pojazdu. Dla małych samochodów, skonstruowanych lub przystosowanych do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, licząc z kierowcą, art. 14 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.) przewiduje prawo do 35-godzinnych odpoczynków tygodniowych.
Odmiennie jest w typowych autobusach czy autokarach, gdzie regularny tygodniowy okres odpoczynku musi być równy przynajmniej 45 godzinom. Wyjątkiem od tej zasady są przewozy regularne osób na trasach nieprzekraczających 50 km. Są oni wyłączeni ze stosowania rozporządzenia WE nr 561/2006 mocą art. 3 lit. a tej regulacji, a więc również do nich stosuje się 35-godzinny odpoczynek z ustawy o czasie pracy kierowców.
Uwaga! Art. 2 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców zawiera definicję tygodnia. Jest to okres między godziną 0 w poniedziałek a 24 w niedzielę. Komplikuje to wypełnianie obowiązku zapewnienia szoferom wymaganego odpoczynku tygodniowego, gdyż co do zasady nie będzie on obejmował godzin od północy w niedzielę do rozpoczęcia pracy w dobie poniedziałkowej.
W przewozach do 50 km...
Zasady udzielania odpoczynków tygodniowych kierowcom wykonującym przewozy regularne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta