Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak zgłosić zamiar koncentracji

06 grudnia 2012 | Prawo i praktyka | Marcin Kolasiński
Marcin Kolasiński radca prawny,  szef Praktyki Prawa  Konkurencji i Regulacji,  Baker & McKenzie  Krzyżowski i Wspólnicy
źródło: Rzeczpospolita
Marcin Kolasiński radca prawny, szef Praktyki Prawa Konkurencji i Regulacji, Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy

Przedsiębiorcy często popełniają błąd, który polega na szacowaniu przez nich swojej pozycji rynkowej w odniesieniu do produktów, które nie są dla siebie substytutami. Jak tego uniknąć?

Coraz więcej transakcji koncentracyjnych wymaga wcześniejszego uzyskania zgody organu antymonopolowego. Jednocześnie, przygotowywanie zgłoszenia zamiaru koncentracji oraz przeprowadzenie z sukcesem procesu jego oceny staje się coraz bardziej skomplikowane i czasochłonne. Rynki produktów i usług cechuje postępująca specjalizacja oraz konwergencja, które utrudniają zastosowanie do nich przepisów prawa konkurencji dotyczących koncentracji.

Postępowanie antymonopolowe w sprawie oceny zamiaru koncentracji to etap transakcji niewątpliwe wpływający na znaczne odroczenie w czasie momentu jej zamknięcia. W wielu przypadkach zgłoszenia zamiaru koncentracji nie można uniknąć, jednak warto zwrócić uwagę na kilka praktycznych porad, które pozwolą na usprawnienie tego procesu i szybsze otrzymanie pozytywnej decyzji.

Ocena szans na uzyskanie zgody

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów wskazuje, że prezes UOKiK wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, w wyniku której konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej. Domniemywa się, że pozycja dominująca powstaje wraz z przekroczeniem 40 proc. udziału w rynku właściwym.

Rynek właściwy ma przede wszystkim dwie odsłony – produktową i geograficzną. Pod kątem produktowym obejmuje produkty (usługi) będące substytutami w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9405

Wydanie: 9405

Spis treści
Zamów abonament