Jak zgłosić zamiar koncentracji
Przedsiębiorcy często popełniają błąd, który polega na szacowaniu przez nich swojej pozycji rynkowej w odniesieniu do produktów, które nie są dla siebie substytutami. Jak tego uniknąć?
Coraz więcej transakcji koncentracyjnych wymaga wcześniejszego uzyskania zgody organu antymonopolowego. Jednocześnie, przygotowywanie zgłoszenia zamiaru koncentracji oraz przeprowadzenie z sukcesem procesu jego oceny staje się coraz bardziej skomplikowane i czasochłonne. Rynki produktów i usług cechuje postępująca specjalizacja oraz konwergencja, które utrudniają zastosowanie do nich przepisów prawa konkurencji dotyczących koncentracji.
Postępowanie antymonopolowe w sprawie oceny zamiaru koncentracji to etap transakcji niewątpliwe wpływający na znaczne odroczenie w czasie momentu jej zamknięcia. W wielu przypadkach zgłoszenia zamiaru koncentracji nie można uniknąć, jednak warto zwrócić uwagę na kilka praktycznych porad, które pozwolą na usprawnienie tego procesu i szybsze otrzymanie pozytywnej decyzji.
Ocena szans na uzyskanie zgody
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów wskazuje, że prezes UOKiK wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, w wyniku której konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej. Domniemywa się, że pozycja dominująca powstaje wraz z przekroczeniem 40 proc. udziału w rynku właściwym.
Rynek właściwy ma przede wszystkim dwie odsłony – produktową i geograficzną. Pod kątem produktowym obejmuje produkty (usługi) będące substytutami w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta