Akwizycja – w zakresie biznesu czy na umowę
Oferowanie klientom zakupu towarów można powierzyć akwizytorowi. Podpisując z nim kontrakt agencyjny, nie ma ryzyka zapłaty bez osiągnięcia efektu.
Firma oferująca usługi lub towary z założenia dąży do powiększenia rynku zbytu o dodatkowych klientów. W praktyce może ten cel osiągnąć, nawiązując współpracę z przedstawicielem handlowym lub akwizytorem. Decydując się na to, staje przed dylematem, jakiego rodzaju kontrakt podpisać. W rachubę może wchodzić np. umowa o świadczeniu usług lub agencyjna.
Wariant 1. Kontrakt o świadczenie usług
Przez umowę-zlecenie przyjmujący je zobowiązuje się wykonać określone zadania na rzecz zlecającego. Jednocześnie zleceniobiorca ma umocowanie do wykonywania czynności w imieniu dającego zlecenie, chyba że wykluczono to w odrębnej umowie (art. 734 kodeksu cywilnego).
Choć w ścisłym znaczeniu zlecenie powinno dotyczyć dokonywania tylko czynności prawnych, to w praktyce rzadko się to zdarza. Zazwyczaj w grę wchodzi jeszcze dokonywanie czynności faktycznych (np. organizowanie pokazów towaru oferowanego do sprzedaży). Dlatego najlepiej zawrzeć umowę o świadczenie usług, do której na podstawie art. 750 k.c. stosuje się przepisy o zleceniu.
Tego rodzaju kontrakty są umowami nienazwanymi. Firma może więc...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta