Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Media, misja, pieniądze

17 czerwca 2013 | Publicystyka, Opinie | Stanisław Jędrzejewski
autor zdjęcia: Michał Sadowski
źródło: Fotorzepa

Nadawcy publiczni powinni mieć prawne możliwości rozszerzania zakresu działalności poprzez oferowanie usług i produktów pozwalających uzyskiwać dodatkowe przychody pod warunkiem nieumniejszania zadań misyjnych – uważa przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia.

Cyfryzacja mediów zmieniająca model ich konsumpcji, rozwój nowych mediów i platform dystrybucyjnych oraz obecność na nich coraz bardziej do siebie podobnych nadawców publicznych i komercyjnych – wszystko to wywołało w Europie dyskusje nie tylko o racji istnienia mediów publicznych, ale przede wszystkim o zasadach i sposobach ich finansowania.

Kryzys finansowy powodujący spadek przychodów reklamowych dla większości mediów podgrzał temperaturę tych dyskusji. Rządy większości państw europejskich należących do Unii Europejskiej uprawiają dzisiaj wobec nadawców publicznych politykę, którą należałoby określić jako „get and take", czyli z jednej strony formułują własną, z drugiej zaś muszą się liczyć z regułami ustalonymi w ramach wspólnoty, np. z nieuprawnioną pomocą państwa, która podważa konkurencję między sektorem publicznym i prywatnym.

Podmioty prywatne, traktując wprowadzenie nowych usług publicznych świadczonych przez media publiczne jako przejaw niszczenia rynku, znacznie zwiększyły liczbę skarg przesyłanych do Komisji Europejskiej. Komisja uznała, że w tej sytuacji jest zobowiązana do tego, żeby zaktualizować regulacje dotyczące usług publicznych i zmienić zasady pomocy państwa dla organizacji medialnych.

Zachować konkurencyjność

W 2009 r. został wydany komunikat KE określający zasady pomocy państwa...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9563

Wydanie: 9563

Spis treści
Zamów abonament