W Polsce trudno o tańsze drogi
Igor Ruttmar, prezes TPA Instytutu Badań Technicznych, spółki z grupy Strabag.
Rz: W lipcu ukazały się dwie analizy, które wykazały, że drogi w Polsce buduje się drożej niż np. w Niemczech. Z czego to wynika?
Igor Ruttmar: Trudno jest porównywać wprost koszt budowy 1 km dróg czy autostrad w Polsce i Niemczech, gdyż są to dwa zupełnie odmienne rynki. Niemcy odznaczają się bardzo rozbudowaną infrastrukturą. W tym kraju praktycznie nie buduje się już nowych dróg, a jedynie modernizuje lub rozbudowuje istniejące. W Polsce z kolei do niedawna nie było nowoczesnej infrastruktury.
Budowa naszych dróg wiąże się choćby z koniecznością realizacji dużej liczby obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, a to musi mieć wpływ na koszty. Dlatego mimo powszechnej opinii uważam, że koszty budowy dróg są jednak rynkowe. Na rynku obecne są też niemieckie firmy, które nie są w stanie obniżyć kosztów budowy w Polsce, bo nie ma do tego odpowiednich warunków. Na przykład cena wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych jest w Niemczech niższa niż w Polsce, choć ceny surowców już porównywalne. Wynika to z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta