Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

W Polsce trudno o tańsze drogi

16 sierpnia 2013 | Ekonomia | Anna Koper
źródło: materiały prasowe

Igor Ruttmar, prezes TPA Instytutu Badań Technicznych, spółki z grupy Strabag.

Rz: W lipcu ukazały się dwie analizy, które wykazały, że drogi w Polsce buduje się drożej niż np. w Niemczech. Z czego to wynika?

Igor Ruttmar: Trudno jest porównywać wprost koszt budowy 1 km dróg czy autostrad w Polsce i Niemczech, gdyż są to dwa zupełnie odmienne rynki. Niemcy odznaczają się bardzo rozbudowaną infrastrukturą. W tym kraju praktycznie nie buduje się już nowych dróg, a jedynie modernizuje lub rozbudowuje istniejące. W Polsce z kolei do niedawna nie było nowoczesnej infrastruktury.

Budowa naszych dróg wiąże się choćby z koniecznością realizacji dużej liczby obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, a to musi mieć wpływ na koszty. Dlatego mimo powszechnej opinii uważam, że koszty budowy dróg są jednak rynkowe. Na rynku obecne są też niemieckie firmy, które nie są w stanie obniżyć kosztów budowy w Polsce, bo nie ma do tego odpowiednich warunków. Na przykład cena wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych jest w Niemczech niższa niż w Polsce, choć ceny surowców już porównywalne. Wynika to z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9614

Wydanie: 9614

Spis treści
Zamów abonament