Firmowe floty mogą jeździć taniej
Obniżkę kosztów zapewniają nie tylko oszczędne samochody, ale także jeżdżący nimi ekonomicznie kierowcy.
Adam woźniak
Wydatki na utrzymanie flot samochodowych stanowią znaczną część kosztów funkcjonowania firm. Jednocześnie w tym segmencie odpowiednia polityka zarządzania parkiem samochodów może przynieść bardzo duże oszczędności. Zarówno jeśli chodzi o zakup pojazdów, ich rodzaj, jak i sposób jazdy kierowców.
Niskie koszty zużycia paliwa to priorytet. Samochody flotowe muszą być oszczędne, a jednocześnie jak najbardziej niezawodne. Duża część firm kupuje auta z silnikami Diesla, które zużywają mniej paliwa od aut benzynowych. Ale ich minusem są wyższe koszty obsługi i wyższa cena zakupu. Dlatego diesle najbardziej opłacają się na długich trasach.
Przy niższych przebiegach opłacalne są niewielkiej pojemności silniki benzynowe.
Od pewnego czasu coraz popularniejsze w firmach stają się samochody hybrydowe. Mają zasięg jak samochody z napędem tradycyjnym, nie wymagają specjalnej infrastruktury tankowania. Przy tym – w porównaniu z napędami konwencjonalnymi, zarówno benzynowymi, jak i wysokoprężnymi – są oszczędne. Liderem rynku samochodów hybrydowych jest Toyota.
W mieście palą mniej
Przykładowo hybrydowy Auris spala w mieście tylko 3,7 l paliwa na 100 kilometrów. W jeździe miejskiej oszczędności są największe, bo przy małej prędkości silniki spalinowe mają niską wydajność i zużywają dużo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta