Warto, aby jednostka wydzieliła poszczególne projekty
ROZLICZENIA | Firmy działające na rynku reklamowym, ze względu na niematerialny charakter sprzedawanych świadczeń, muszą do niego dostosować politykę rachunkowości, plan kont oraz zdecydować o wyborze układu ewidencyjnego kosztów.
Jak prowadzić księgi rachunkowe niewielkiej spółki z o.o., która zamierza rozpocząć działalność usługową? Przykładowo usługi spółki będą obejmować badania rynku, realizację kampanii reklamowych, kampanie marketingowe. Częściowo będą wykonywane we własnym zakresie, a częściowo przez podwykonawców. Co powinniśmy uwzględnić, tworząc plan kont i decydując o wyborze układu ewidencji kosztów? – pyta czytelnik.
Sposób gromadzenia i prezentacji informacji o kosztach w sprawozdaniu finansowym w istotnym zakresie uzależniony jest od rodzaju prowadzonej działalności. Ustawa o rachunkowości daje podmiotom zobligowanym do stosowania jej zapisów prawo wyboru układu ewidencji kosztów oraz wariantu rachunku zysków i strat.
Różny potencjał informacyjny
Spółki mogą prowadzić ewidencję kosztów tylko w układzie rodzajowym lub funkcjonalnym, bądź też przyjąć oba jednocześnie. Dokonany wybór nie pozostaje bez znaczenia dla możliwości sporządzania rachunku wyników w określonym wariancie: kalkulacyjnym lub porównawczym.
Układ porównawczy oparty jest na klasyfikowaniu kosztów w ewidencji według rodzaju zużytych zasobów (odpowiednio zużycie materiałów, usługi obce, wynagrodzenia itd.). Układ kalkulacyjny pozwala natomiast na grupowanie kosztów według miejsc...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta