Ocenę utraty wartości firmy przeprowadza się na kilku etapach
Odpis aktualizujący powinien dotyczyć pełnej wartości aktywów netto wykazywanych w konsolidowanych danych. Inaczej zniekształcony zostałby wynik w skonsolidowanym sprawozdaniu i wartość udziałów niekontrolujących.
Jednostki sporządzające skonsolidowane sprawozdanie finansowe mają obowiązek oceny na każdy dzień bilansowy, czy nie nastąpiła utrata wartości firmy ustalonej w czasie procedur konsolidacyjnych. Ocenę tę należy przeprowadzić, uwzględniając etapy wymienione w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości aktywów" >patrz ramka. Należy o tym szczególnie pamiętać w przypadku posiadania mniejszego niż 100 proc. udziału w jednostce podporządkowanej.
KSR nr 4 wymienia etapy oceny
Ocena wymaga ustalenia:
1. 100 proc. wartości firmy,
2. 100 proc. aktywów netto jednostki podporządkowanej na dzień bilansowy,
3. 100 proc. wartości odzyskiwalnej jednostki podporządkowanej,
4. 100 proc. różnicy pomiędzy wartością odzyskiwalną jednostki podporządkowanej i wartością 100 proc. aktywów netto jednostki podporządkowanej powiększoną o 100 proc. wartości firmy jednostki podporządkowanej,
5. możliwego odpisu aktualizującego
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta