Marki własne szansą na rozwój
Sposób na biznes | Dzięki współpracy z sieciami handlowymi rozwinęło się wielu małych i średnich producentów żywności.
Beata Drewnowska Piotr mazurkiewicz
Sprzedaż produktów pod markami własnymi sieci handlowych rośnie systematycznie od kilku lat. Jak podaje firma Nielsen, w ciągu ostatniego roku ich sprzedaż wzrosła o 14,5 proc., podczas gdy cały rynek zyskiwał tylko 2,5 proc. – Na produkty spożywcze marek własnych polscy konsumenci przeznaczają już blisko 17,5 proc. wydatków, a w przypadku dóbr chemicznych i kosmetycznych jest to już ponad 19 proc. – wyjaśnia Tomasz Krysiak z Nielsena.
– Aby dziś osiągnąć sukces na rynku marek własnych, trzeba nie tylko oferować produkty wysokiej jakości po atrakcyjnej cenie, ale także być elastycznym. Sieci handlowe są bardzo wymagające wobec dostawców – mówi Sebastian Knapik, wiceprezes spółki Sokpol, największego producenta soków, nektarów i napojów owocowych private label w Polsce. Na marki własne przypada blisko 85 proc. sprzedaży tej firmy.
Zdarza się, że dystrybutorzy wprowadzają poprawki do zamówienia z dnia na dzień. Trzeba więc, jak ostrzega Sebastian Knapik, być gotowym na zmiany w planie produkcji i dostaw przez cały czas.
– Minęły już czasy, kiedy jedynym kryterium wyboru produktu pod marką własną była cena. Obecnie dostawcy takich produktów muszą przede wszystkim przekonać sieci, że ich proces produkcyjny jest stabilny jakościowo – dodaje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta