Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak to się robi w Ameryce

28 stycznia 2014 | Administracja

Dokumenty | W USA od 2010 r. obowiązuje ustawa Plain Writing Act zobowiązująca instytucje państwowe do pisania prostym, zrozumiałym językiem.

Justyna Zandberg-Malec

Jednak już wcześniej, przed wejściem w życie ustawy z 2010 r. istniał nieformalny ruch urzędników federalnych, przekonanych, że obywatelom należy się jasna komunikacja.

W połowie lat 90. XX wieku opublikowali oni pierwszą wersję wytycznych dotyczących prostego pisania w administracji (Federal Plain Language Guidelines). Wytyczne te są regularnie uzupełniane i uaktualniane. Wiele z nich można – i warto – przeszczepić na polski grunt. Poniżej przedstawiamy kilka zasad zawartych w tym dokumencie.

1. Myśl o odbiorcach

Upewnij się, że wiesz, do kogo piszesz. Nie pisz z myślą o kolegach ani przełożonych. Jeśli jest kilka grup odbiorców, do każdej z nich zwracaj się osobno – nie wszyscy potrzebują wszystkich informacji. Ludzie chcą czytać o tym, co ich dotyczy. Pisząc, przyjmuj ich punkt widzenia.

Pisanie prostym językiem nie oznacza pisania jak do dzieci. Oznacza pisanie w ten sposób, by odbiorca łatwo i szybko uzyskał potrzebną mu informację....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9749

Wydanie: 9749

Spis treści

Ściągawka przedsiębiorcy

Zamów abonament