Jak uniknąć kary za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Procedury | Bardzo często kontrole i postępowania przeciwko podmiotom gospodarczym wiążą się z zarzutem naruszenia przez nie tzw. zbiorowych interesów konsumentów. Gdy inspektor to potwierdzi, przedsiębiorcy grożą sankcje finansowe.
Michał Kołtuniak
Na straży praw konsumentów w ich relacjach z przedsiębiorcami, stoi ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej ustawa). Jej art. 24 zakazuje stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i wyjaśnia, że pod tym pojęciem kryją się bezprawne działania przedsiębiorcy godzące w takie interesy. Przepis ten podaje także przykłady takich naruszeń. I wskazuje na:
- stosowanie niedozwolonych postanowień umownych (zakazanych klauzul), czyli takich, które na mocy orzeczenia Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powinny być wyeliminowane z obrotu gospodarczego (w stosunkach z konsumentami),
- naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji,
- stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych lub czynów nieuczciwej konkurencji.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przedsiębiorcy grozi kara finansowa. Jej wysokość może sięgnąć 10 proc. przychodów przedsiębiorcy, osiągniętych w roku poprzedzającym rok wydania decyzji. Od decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wolno się odwołać do sądu.
Krok 1.
Sprawdź, czy złamałeś prawo
Jak wynika z art. 24 ustawy, żeby doszło do naruszenia interesów klientów, a tym samym, by można było postawić firmie zarzut, trzeba udowodnić, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta