Banki pomogą w ekspansji
Polskie firmy coraz chętniej wchodzą na zagraniczne rynki. Napotykają jednak przy tym na wiele barier.
piotr sobolewski
Podczas gdy jeszcze kilkanaście lat temu szczytem marzeń polskiej firmy była silna pozycja na rodzimym rynku, dziś krajowe przedsiębiorstwa bez kompleksów sięgają coraz dalej. Integer.pl, Ursus, CCC, LPP, Famur, Kopex, KGHM, PKN Orlen, Seco Warwick, Maspex, Polpharma czy Grupa Azoty to tylko kilkanaście najbardziej znanych przykładów spółek, które zdecydowały się na międzynarodową ekspansję. Raportowane wyniki w przeważającej większości potwierdzają, że decyzja o wejściu na nowe rynki była strzałem w dziesiątkę.
Widoczna poprawa
– Obserwujemy dynamiczną ekspansję polskich firm za granicą – potwierdza Monika Piątkowska, członek zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – 2013 rok minął pod znakiem eksportu – zakończył się rekordowym wynikiem oraz pierwszą w historii nadwyżką w handlu zagranicznym. W ciągu ostatnich 25 lat polski eksport zwiększył się dziesięciokrotnie, a do 2020 r. spodziewany jest dalszy jego wzrost na poziomie 8–10 proc. rocznie – szacuje.
Skąd taki sukces? Prawdopodobnie dlatego,że mamy dziś do czynienia ze „złotym zbiegiem okoliczności". W jednym miejscu i czasie występują czynniki, które zachęcają polskie firmy do wyjścia poza granice kraju – wnioskuje firma badawcza Think–Tank w swoim najnowszych raporcie. Czynniki te to m.in. dobra jakość produktów, zasoby kapitałowe, obecność...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta