Omijają duże miasta
Deweloperzy wierzą w potencjał małych miast. Do swoich galerii ściągają znane sieci.
– Widzimy zainteresowanie deweloperów i najemców projektami handlowymi w mniejszych miastach. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w liczbach. Około 37 proc. powstającej powierzchni w centrach handlowych przypada na ośrodki poniżej 200 tys. mieszkańców – potwierdza Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w firmie JLL.
Szyte na miarę
Anna Hofman, starszy negocjator z działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield, mówi, że ze względu na nasycenie sklepami w dużych miastach ciekawe projekty handlowe w mniejszych ośrodkach stały się alternatywą dla najemców.
– Tańsze grunty i niższe koszty budowy oraz mniejsza konkurencja na lokalnych rynkach przyciągają kolejnych inwestorów do mniejszych miast. Tym samym dla sieci handlowych, które borykają się z coraz większą konkurencją w większych miastach oraz kanibalizacją własnych sklepów ze względu na ich ilość i bliskość, otwierają się kolejne rynki z niższą siłą nabywczą, lecz również z niższymi kosztami – tłumaczy Anna Hofman.
Czynsz za lokal o powierzchni 100 mkw. w większych miastach wynosi średnio 45–55 euro za mkw., a w mniejszych – 15–25 euro za mkw.
– Galerie, czasem połączone z parkami handlowymi, przyciągają klientów wachlarzem marek modowych. Dopełnieniem jest oferta gastronomii, usług oraz rozrywki w ramach jednego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta