Rola banków w Unii
Skala wyzwań jest bez precedensu. Niektóre wywołują zniechęcenie, inne ekscytację, ale wszystkie wymagają od banków zmian – pisze przewodnicząca Banco Santander.
Ana Botín
Największe wyzwanie stanowią zmiany w sposobie zachowania klientów. Klient zawsze był naszym panem, ale dzisiaj ma większą moc niż kiedykolwiek. To głównie skutek wykorzystania technologii cyfrowej. Rewolucja cyfrowa daje klientom większe możliwości wyboru oraz lepszy dostęp do informacji niż kiedykolwiek wcześniej. Ta gwałtowna zmiana ma zarówno korzystny, jak i destrukcyjny wpływ: banki rezygnują z dotychczasowych modeli biznesowych i zastępują je nowymi, tworzonymi w ciągu kilku miesięcy, a nawet tygodni.
Kryzys w Europie pokazał, że chcąc zapewnić wzrost, potrzebne są nie tylko silne banki, ale i silniejsze wsparcie regulacyjne instytucji unijnych
W tym samym czasie zaufanie klientów do banków spadło do najniższego dotychczas poziomu, a liczba nowych regulacji (mających na celu uniknięcie powtórki kryzysu finansowego) nigdy nie była tak duża. Istnieje też wysokie prawdopodobieństwo obniżenia tempa wzrostu w krajach rozwiniętych, utrzymywania niskiej inflacji, niskich stóp procentowych oraz wolnego tempa wzrostu akcji kredytowej.
Odbudować zaufanie
Jak powinny zareagować banki? Zacznijmy od tego, jaka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta