Miliardy na tory i wagony
transport | Kolej zwiększa wydatki na modernizację. W tym roku wartość inwestycji PLK wzrośnie do 8,5 mld zł z ponad 7 mld w roku ubiegłym.
adam woźniak
Zdecydowana większość – 6,7 mld zł – będzie finansowana z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko" oraz z regionalnych programów operacyjnych, pieniądze są jeszcze z poprzedniej unijnej perspektywy budżetowej. 1,2 mld złotych ma pochodzić z budżetu państwa, funduszu kolejowego oraz obligacji, reszta – z funduszy własnych PLK.
Czas na towarowe
Zasadnicza część puli budżetowej ma być przeznaczona na usprawnienie ruchu pociągów towarowych. Jednym z priorytetów jest poprawienie stanu tzw. Nadodrzanki – linii kolejowej zapewniającej dostęp do portu w Szczecinie. PLK będą w tym roku modernizować odcinek Głogów–Zielona Góra–Rzepin–Dolna Odra. Modernizacja umożliwi zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 80 kilometrów na godzinę, a pasażerskich do 100 kilometrów. Wartość mającego zakończyć się w tym roku przedsięwzięcia wynosi 100 mln złotych.
O połowę więcej – blisko 150 mln zł – PLK wyda na modernizację łączącej Śląsk z Pomorzem linii węglowej. Dla przewoźników towarowych ważne będzie uruchomienie zniszczonej przez szkody górnicze linii Knurów–Leszczyny, co pozwoli usprawnić ruch pociągów z Rybnickiego Okręgu Węglowego. W tym roku pociągi wrócą na zamkniętą linię...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta