Śmierć szefa firmy nie zawsze przerwie etat
PROCEDURA | Jeśli umrze przedsiębiorca, zawarte przez niego umowy o pracę nie wygasają. W jego miejsce wstępują spadkobiercy, przejmując prawa i obowiązki pracodawcy.
Jeśli zaś śmierć pracodawcy spowoduje wygaśnięcie stosunków pracy, osoby, które utraciły etat, mają prawa do odszkodowania.
Ile tego będzie
Wygaśnięcie umowy o pracę natychmiast kończy zatrudnienie, co jest zwykle niekorzystne dla pracowników. Dlatego kodeks pracy przyznaje im wówczas odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a przy umowie o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy – w wysokości wynagrodzenia za dwa tygodnie (§ 2 art. 632 k.p.). Powinni otrzymać odszkodowania zależne od poziomu ich wynagrodzenia oraz rodzaju umowy o pracę. Przy czym u zatrudnionych na czas nieokreślony wysokość tego odszkodowania będzie także zależeć od zakładowego stażu, który wpływa na długość okresu wymówienia ich umów o pracę (art. 36 § 1 k.p.). Im bowiem dłuższy był staż, tym dłuższy jest także okres wypowiedzenia, a w konsekwencji – wyższe odszkodowanie. Natomiast u zatrudnionych na czas określony i na czas wykonywania określonej pracy ich staż nie ma znaczenia. W każdym przypadku takie osoby otrzymają odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za dwa tygodnie.
Jego konkretną wielkość oblicza się w sposób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta