Aktywność polityczna nie dla urzędnika
Pracownicy administracji rządowej nie mogą publicznie manifestować swoich poglądów politycznych. Mają też ograniczoną możliwość prowadzenia działalności partyjnej i związkowej. Wszystko po to, aby nikt nie zarzucił im, że w swoich rozstrzygnięciach są nieobiektywni lub stronniczy.
Członkowie służby cywilnej muszą w swoim działaniu charakteryzować się profesjonalizmem, rzetelnością, bezstronnością i apolitycznością. Tak wynika z celu i zadań, jakie stawia przed całą służbą cywilną (sc) powołująca ją do życia ustawa. Chodzi o ustawę z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej usc). Wiążą się z tym szczegółowe obowiązki, jakie ustawa ta nakłada na osoby zatrudnione w służbie cywilnej, które nie dotyczą ogółu obywateli. Wyrażone są one albo w postaci nakazów (dodatkowe powinności), albo zakazów (ograniczenia w korzystaniu z praw i wolności).
Zapewnieniu bezstronności, neutralności, a więc i apolityczności członków korpusu sc służą zwłaszcza te ostatnie. Większość z nich wynika z art. 78 usc. Wszystkie mają charakter bezwzględny, co oznacza, że żadna zgoda np. dyrektora generalnego urzędu nie może zwolnić członka korpusu sc od ich przestrzegania.
Czego dotyczą zakazy
Przepis art. 78 ust. 1 usc wymaga, aby wykonując swoje obowiązki, członkowie korpusu sc nie kierowali się żadnym interesem – ani grupowym, ani jednostkowym. Przy czym ustawa nie tłumaczy, o jaki rodzaj interesu chodzi. W związku z tym należy przyjąć, że trzeba go rozumieć bardzo szeroko, jako wszelkiego rodzaju korzyść, którą może osiągnąć jednostka lub grupa.
Członek korpusu służby cywilnej zobowiązany jest zatem prezentować neutralność wobec...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta