Związki międzygminne dla wspólnych zadań
Gminy mogą tworzyć związki międzygminne służące do wspólnego wykonywania zadań publicznych. Związek ma osobowość prawną i realizuje takie zadania we własnym imieniu oraz na własną odpowiedzialność.
W ustawie o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) przewidziano, że gminy chcące wspólnie realizować zadania publiczne mogą robić to w formie związku międzygminnego. Jest to ich uprawnienie, a nie obowiązek. Obowiązek utworzenia takiego związku może zostać nałożony tylko w drodze ustawy, która określa wówczas zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.
Bez limitu członków
Z takiego rozwiązania mogą skorzystać dwie lub więcej gmin. W u.s.g. nie określono maksymalnej liczby gmin mogących utworzyć związek. Ma on osobowość prawną, a w ramach podjętej współpracy wykonuje przekazane mu zadania zrzeszonych gmin, działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 65 u.s.g.). Przysługują mu takie same uprawnienia i obowiązki, jakie mają gminy w związku z wykonywaniem przekazanych im zadań (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 października 2014 r., sygn. II OSK 1275/14).
Związek staje się podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zadań, a równocześnie gmina traci uprawnienie do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek (por. uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 5 lutego 2014 r., nr 3/144/14, NZS 2014/2/36).
Różne zadania
Związkowi można przekazać wszelkie zadania publiczne gmin, zarówno te, których...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta