Butelkowana niegazowana woda mineralna ze stawką 23 proc.
Z punktu widzenia konsumenta woda wodociągowa i sprzedawana w butelkach nie są konkurencyjnymi produktami. Ta druga istnieje w innym segmencie z punktu widzenia konsumenta, który wybiera pomiędzy nią a innymi napojami opodatkowanymi stawką podstawową.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 24 czerwca 2015 r. (I SA/Kr 755/15).
Spółka prowadzi stacje benzynowe, na których między innymi sprzedaje butelkowaną wodę niegazowaną. Woda ta nie jest wodą smakową ani barwioną. W związku z tym zadała pytanie czy taki produkt objęty jest obniżoną 8-proc. stawką VAT.
Zdaniem spółki woda w postaci naturalnej, objęta stawką preferencyjną, nie została zdefiniowana przez ustawodawcę. Spółka, odwołując się do potocznego rozumienia tego pojęcia, wskazała, że sprzedaje wodę w postaci naturalnej, podobną do wody wodociągowej. Tym samym zasadne jest twierdzenie, że woda taka objęta jest preferencyjną stawką VAT. Spółka powołała się na orzecznictwo europejskie podnosząc, że wprowadzenie różnych stawek VAT na identyczne w swojej istocie towary zakłóca konkurencję pomiędzy nimi. Organ podatkowy nie podzielił tego stanowiska. Podkreślił, że butelkowana woda...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta