Jak ustalić podstawę opodatkowania usług turystyki
Gdy w danym okresie rozliczeniowym wystąpią zarówno dodatnie, jak i ujemne marże w odniesieniu do poszczególnych usług turystyki, podatnik przy wyliczaniu podstawy opodatkowania za ten okres ma prawo uwzględnienia również kwoty marż ujemnych.
Tak uznał minister finansów w interpretacji ogólnej z 30 listopada 2015 r. (PT2.8101.3.2015.EPT.403).
Interpretacja została wydana ze względu na niejednolite stosowanie przez organy podatkowe zasad określania podstawy opodatkowania usług turystyki podlegających procedurze szczególnej określonej w art. 119 ustawy o VAT.
W interpretacji minister finansów podkreślił, że zgodnie z art. 308 dyrektywy 2006/112/WE podstawa opodatkowania powinna być obliczana w odniesieniu do pojedynczej usługi turystyki świadczonej przez podatnika. Zaznaczył również, że podobnie należy interpretować polskie przepisy art. 119 ustawy o VAT będące odwzorowaniem przepisów europejskich w prawie krajowym. Zgodnie bowiem z art. 119 ust. 1 tej ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży, stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Marża ta powinna być ustalana w ten sposób, że od kwoty, którą ma zapłacić nabywca usługi,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta