Gdy odbiorca spóźnia się z zapłatą zafakturowanej zaliczki
Nawet jeśli kontrahent nie ureguluje części ceny na podstawie wystawionej z wyprzedzeniem faktury zaliczkowej, to taki dokument nie będzie uznany za potwierdzający fikcyjne zdarzenie.
Aneta Sakowska Mikołaj Ratajczak
Przedsiębiorca wystawia fakturę zaliczkową, jeżeli przed dostawą towarów lub wykonaniem usługi otrzymał całość lub część płatności. Fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania płatności i wtedy dokument ten jest dowodem jej otrzymania. Niemniej, zgodnie z przepisami, fakturę zaliczkową można wystawić przed otrzymaniem płatności, pod warunkiem że nastąpi to nie wcześniej niż 30 dni przed tym dniem.
Uwaga! Wcześniejsze bądź późniejsze wystawienie faktury zaliczkowej pozostaje bez wpływu na obowiązek podatkowy – ten bowiem dla zaliczek zawsze powinien powstawać w dacie otrzymania całości bądź części płatności.
Faktura zaliczkowa wystawiona przed otrzymaniem płatności pełni funkcję swego rodzaju wezwania do zapłaty. Jeżeli kontrahent ureguluje zobowiązanie w wyznaczonym, maksymalnie 30-dniowym terminie, to przedsiębiorca – w zależności od ustaleń – wystawia kolejną fakturę zaliczkową bądź realizuje dostawę i wystawia fakturę końcową. Jednak sprawa się komplikuje, jeżeli w wyznaczonym terminie przedsiębiorca nie otrzyma płatności. Pojawiają się wątpliwości:
- Czy w związku z upływem 30 dni od dnia wystawienia faktury i nieotrzymaniem płatności od kontrahenta wystawiona faktura staję się pustą fakturą?
- Czy przedwcześnie wystawioną fakturę zaliczkową należy skorygować bądź...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta