Brak zapłaty za dostarczony towar nie uprawnia do korekty VAT
Jeżeli kontrahent nie zapłaci za dostarczony towar, to dostawca nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej. Taka nierzetelność w żaden sposób nie może być postrzegana jako kradzież.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16 marca 2016 r. (III SA/Wa 1118/15).
Spółka zajmuje się m.in. sprzedażą monet numizmatycznych. Dla klientów, którzy korzystają z usług spółki po raz kolejny, istnieje możliwość zapłacenia za towar po jego dostarczeniu. Mają oni także prawo do zwrotu towaru, jeżeli nie spełni ich oczekiwań. Zdarza się, że konsumenci za zakupiony towar nie płacą i go nie odsyłają. W takim przypadku spółka sama musi płacić VAT za towar.
We wniosku o interpretację indywidualną spółka spytała, czy brak zapłaty za towar w terminie 90 dni, licząc od dnia upływu terminu płatności, przy jednoczesnym braku zwrotu towaru, upoważnia ją do skorygowania podstawy opodatkowania VAT oraz kwoty podatku należnego.
Zdaniem spółki to zdarzenie należy uznać za pewnego rodzaju nielegalne posiadanie towaru wysłanego przez nią. W ocenie spółki po 90 dniach transakcja dostawy towarów traci status dostawy, a przyjmuje postać zdarzenia, które nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy – swoistego rodzaju...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta