Jak miasta będą ujarzmiać reklamy
Wszystkie duże polskie miasta pracują nad swoimi kodeksami reklamowymi, które mają ograniczyć chaos w przestrzeni. Taką możliwość daje im ustawa krajobrazowa.
Renata Krupa-Dąbrowska
Gdynia, Gdańsk, Warszawa, Kraków czy Łódź. Wszystkie te aglomeracje łączy jedno - pracują nad swoimi kodeksami reklamowymi. Na zaawansowanym etapie są już prace w Krakowie. Tamtejszy urząd miejski obiecuje, że za dwa lata będzie widać efekty. Z przestrzeni publicznej zniknie nadmiar reklam. Aktualnie trwają konsultacje społeczne. W wakacje należy się ich spodziewać w Warszawie.
Co mówi ustawa
Prawo do przygotowania gminom uchwał reklamowych dała ustawa krajobrazowa, obowiązująca od 11 września 2015 r. Na jej podstawie rady gmin mogą (nie muszą) określić w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, a także, z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane.
Podejmowane uchwały mają mieć charakter prawa miejscowego. Na terenie objętym uchwałą gminy będą mogły pobierać opłatę za wiszące reklamy (stawki ustalą same, ale nie mogą one przekroczyć tych maksymalnych z ustawy). Co istotne, ustawa wprowadza wysokie grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych z uchwałą rady gminy. Mają one wynieść 40-krotność opłaty reklamowej. Karę pieniężną będzie nakładał wójt (burmistrz, prezydent...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta