Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Didżej – twórca czy odtwórca?

28 września 2016 | Rzecz o prawie | Aleksandra Sewerynik

Czy didżej jest twórcą czy tylko publicznie odtwarza utwory muzyczne? To ważne zagadnienie praktyczne, które wpływa na legalność działalności osób wykonujących tę pracę.

Według Wikipedii praca didżeja polega na „miksowaniu muzyki w taki sposób, żeby publiczność mogła tańczyć bez przerw między utworami. Najczęściej zwalnia lub przyspiesza utwory, sprowadzając je do jednakowego tempa, a następnie nakłada początek kolejnego utworu na koniec poprzedniego (miksuje) dla uzyskania bardzo płynnego przejścia między nimi".

Podobnie pracę didżeja opisał Sąd Najwyższy w wyroku z 5 marca 2002 r. (sygn. akt II KKN 341/99). Stwierdził, że polega ona na „wyborze, zestawieniu i zespoleniu w jedną całość kilku dzieł lub ich fragmentów, przy równoczesnym dokonaniu pewnych zmian w rytmice, tempie bądź stopniu melodyjności utworów (...) może dochodzić do przesunięcia akcentów w aranżacji utworu z partii jednego instrumentu na inny, zmiany tempa lub powtórzenia określonych tematów muzycznych".

W wyroku tym SN zakwalifikował didżeja, który stworzył takie zestawienie, jako „twórcę utworu zależnego" i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10560

Wydanie: 10560

Spis treści
Zamów abonament