Jak zorganizować księgowanie sprzedaży wysyłkowej
Prawo bilansowe nie zawiera szczegółowych unormowań w zakresie dostawy towarów przy wykorzystaniu portali internetowych. Ewidencja przychodów z takiej działalnośći odbywa się zatem według reguł ogólnych. MAREK BAROWICZ
Internet, stanowiąc kanał dystrybucji, alternatywny w stosunku do tradycyjnej sprzedaży dóbr w sklepach, pozwala szybko dotrzeć do klienta, a w konsekwencji zwiększyć przychody ze sprzedaży.
Sprzedaż internetowa (w tym za pośrednictwem serwisów aukcyjnych) jest jedną z form sprzedaży wysyłkowej, w ramach której kontrahent robi zakupy składając zamówienie na stronie internetowej. Internetowa sprzedaż wysyłkowa może być realizowana:
- za pobraniem (zaliczeniem pocztowym),
- po zrealizowaniu płatności.
W pierwszym przypadku sprzedawca wysyła zamówiony towar za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. Po dostawie towaru do odbiorcy, pracownik poczty (kurier), przy odbiorze przesyłki przez nabywcę, przyjmuje od niego zapłatę za towar, którą następnie przekazuje sprzedawcy. W drugim przypadku wysyłka zamówionego towaru następuje po otrzymaniu należności od odbiorcy (w formie np. zaliczki/przedpłaty lub zapłaty „z góry").
Którą datę wziąć pod uwagę
Właściwa ewidencja sprzedaży internetowej wymaga określenia momentu powstania przychodu z takiej sprzedaży, determinującego datę jego ujęcia w księgach rachunkowych. Prawo bilansowe nie wskazuje, w jakiej dacie należy wykazać przychód ze sprzedaży towarów (pod jaką konkretnie datą przychód taki uważa się za zrealizowany). W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta