Największy program w Unii
Inwestycje finansowane z programu „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" mają dać impuls gospodarce. Artur osiecki
O znaczeniu programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" dla rozwoju kraju dyskutowali uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą". Jak przypomniał Witold Słowik, wiceminister rozwoju, „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" to największy program operacyjny realizowany w bieżącej perspektywie w całej Unii Europejskiej.
– Z 82,5 mld euro, które przyznano Polsce z polityki spójności na lata 2014–2020, aż 27,4 mld euro trafi do nas poprzez ten program. Dodając do tego wkład krajowy, jego budżet wynosi aż 32 mld euro. To gigantyczne pieniądze, które spożytkujemy w sześciu obszarach. Są nimi: gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu, transport, bezpieczeństwo energetyczne, dziedzictwo kulturowe i infrastruktura ochrony zdrowia – wskazał Słowik. Największe znaczenie ma ponownie transport, na który wraz z udziałem krajowym trafi 23,3 mld euro. To głównie pieniądze na rozwój transportu drogowego i kolejowego.
Kolej priorytetem
– W okresie 2007–2013 zdecydowanie więcej pieniędzy wykorzystaliśmy na drogi. Teraz większą pomoc otrzyma kolej, gdyż zmieniły się priorytety, a program musi odpowiadać politykom unijnym, w szczególności polityce klimatycznej i ograniczenia emisji. Stąd prymat rozwoju transportu kolejowego i pula 5 mld euro na inwestycje kolejowe. I to tylko w tym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta