Lider uczy się przez całe życie
Ronald Heifetz Obecnie przyjęty model władzy zakłada, że „władza" powinna wiedzieć najlepiej, więc nie zmienia poglądów. To pułapka dla przywódców – twierdzi profesor Harvard Kennedy School of Government, gość IESE Business School Education Center w Warszawie (www.iese.edu).
Rz: Twierdzi pan, że podobnie jak w innych dziedzinach, również w przywództwie, sukces to przede wszystkim efekt pracy, a nie talentu. Ile więc czasu potrzeba, by wyszkolić lidera?
Tak naprawdę proces nauki przywództwa nigdy się nie kończy. W rezultacie największym wyzwaniem w szkoleniach z przywództwa jest nauczenie ludzi, by edukowali się w codziennej pracy i to stale, w trakcie całej kariery.
Jak długo trwa ten pierwszy etap nauki?
Bardzo wiele można osiągnąć w ciągu roku, ale sporo można też nauczyć nawet przez cztery, pięć miesięcy, dając w tym czasie solidne podstawy do dalszej pracy. Jeżeli zaś potem zapewnimy ludziom systemy wsparcia ułatwiające naukę w codziennej praktyce, np. grupę podobnych osób, z którymi mogą wymieniać doświadczenia, omawiać konkretne przypadki, wzajemnie sobie służyć radą – to można osiągnąć naprawdę dobre efekty.
Który z aspektów przywództwa jest najtrudniejszy do wyszkolenia?
Są dwie kategorie będące sporym wyzwaniem – jedną z nich jest wypracowanie diagnostycznej i strategicznej podstawy (diagnostic and stategic framework), która pozwoli analizować i rozwijać nowe metody działania. Sporo pracy wymaga nauczenie się analizy procesów zmian...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta