Eksport otwiera nowe perspektywy
Dla zagranicznych korporacji z branży opakowań Polska stała się świetną bazą dla rozwoju produkcji eksportowej. Ale za granicę ruszają też polskie firmy. robert przybylski
Branża ma spory potencjał wzrostu, bowiem w porównaniu z rynkami wysoko rozwiniętymi w Polsce popyt na opakowania jest wciąż o ok. 45 proc. mniejszy. Wynika to przede wszystkim z mniejszej konsumpcji. Polska Izba Opakowań wskazuje, że poziom zamożności przeciętnego Polaka mierzony wg parytetu siły nabywczej sięga 24,8 tys. dol., gdy Niemca 45,6 tys. dol., zaś Brytyjczyka i Francuza po 39 tys. dol.
O ile obecnie w przeliczeniu na mieszkańca rynek opakowań w Polsce jest wart blisko 250 euro, gdy zachodnioeuropejski 330 euro, to w 2020 roku polski dojdzie – jak szacuje PIO – do 300 euro, przy założonym blisko 5-proc. tempie wzrostu. Dużą szansą dla branży jest także ekspansja zagraniczna, która stymuluje również rozwój poligrafii. Obecnie swoje usługi eksportuje aż 85 proc. firm zatrudniających powyżej 50 pracowników.
Opakowania jadą w świat
Działający w Polsce producenci opakowań coraz śmielej stawiają kroki na zagranicznych rynkach. Ernst & Young szacuje wartość europejskiego rynku opakowań na 130 mld euro, więc jest o co walczyć.
Słupski...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta