Procedura po wypadku przy pracy
Jeśli w zakładzie pracy miało miejsce zdarzenie, w wyniku którego pracownik doznał urazu lub zmarł, rolą pracodawcy jest ustalenie jego okoliczności i kwalifikacja wypadku.
Nawet w najlepiej wyposażonej i zabezpieczonej firmie może się zdarzyć wypadek przy pracy. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego za I – III kwartał 2016 r., liczba wypadków przy pracy wyniosła 55 730, w tym 132 osoby uległy wypadkom ze skutkiem śmiertelnym.
Pracodawca musi być na takie okoliczności przygotowany. W razie wypadku ma obowiązek podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy, ustalić okoliczności i przyczyny wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zaradcze na przyszłość. Tak stanowi art. 234 kodeksu pracy.
Kwalifikacja zdarzenia...
Nie każdy uraz, jakiego pracownik dozna w czasie pracy, ma związek z wypadkiem przy pracy. Za taki wypadek uważa się bowiem nagłe zdarzenie, które:
- zostało wywołane przyczyną zewnętrzną,
- spowodowało uraz lub śmierć,
- nastąpiło w związku z pracą.
Związek wypadku z pracą występuje wtedy, gdy miał on miejsce podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności czy poleceń przełożonych, albo czynności realizowanych na rzecz pracodawcy – choćby bez polecenia, bądź też w czasie pozostawania podwładnego w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą zakładu a miejscem świadczenia pracy.
...nie zawsze jednoznaczna
Na równi z wypadkiem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta