Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Za nieuczciwość trzeba płacić

24 lutego 2017 | Prawo w biznesie | Aleksandra Berger

Emisja reklamy odbywa się w interesie reklamującego. Jest to zatem forma korzystania z niej przez reklamującego i stanowi jego własne działanie także wówczas, gdy od strony technicznej emisją reklamy zajmuje się inny podmiot.

W jaki sposób postępować, gdy konkurent dopuszcza się nieuczciwych zachowań rynkowych, stosując reklamę wprowadzającą w błąd? W pierwszej kolejności należy odwołać się do przepisów ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj.: DzU z 2003 r. nr 153 poz. 1503 ze zm., dalej: „u.z.n.,k."). Reklama jako znaczące zjawisko gospodarcze jest przedmiotem uregulowania w wielu aktach prawnych, których liczba w ostatnim czasie rośnie. Obok tej ustawy, fundamentalne znacznie mają też m.in. przepisy ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tj.: DzU z 2017 r. poz. 229, dalej: „u.o.k.k."), która jako akt prawa publicznoprawnego, określa zasady ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów, podejmowanej w interesie publicznym.

Na gruncie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co do zasady odpowiedzialność za reklamę wprowadzającą w błąd przewiduje art. 16 u.z.n.k. Natomiast na gruncie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, czyny dotyczące nieuczciwej reklamy mogą być egzekwowane na podstawie art. 24 u.o.k.k.

Przedsiębiorcy stosującemu nieuczciwą reklamę w praktyce grożą przede wszystkim wysokie kary finansowe. Sankcje te mogą zostać wyegzekwowane na gruncie przepisów u.z.n.k. w drodze postępowania cywilnego lub też w wyniku decyzji wydanej przez prezesa Urzędu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10684

Wydanie: 10684

Spis treści
Zamów abonament