Wady w uchwałach dotacyjnych dotyczących ochrony zabytków
Budynek nie będący zabytkiem, położony na terenie układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków – nie staje się z mocy prawa zabytkiem.
Jednostki samorządu terytorialnego (jst) mogą przekazywać dotacje na różne cele. Jednym z nich są zabytki wpisane do rejestru. Podstawą prawną przekazywania tych dotacji jest art. 81 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej uooz). Stanowi on, że: „W trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale."
Konieczne dwie uchwały
Na podstawie powyższej delegacji ustawowej organy stanowiące jst, powiny zatem określić zasady przyznawania dotacji dla wszystkich podmiotów spełniających warunki określone w ww. ustawie. Jednak wybór konkretnych beneficjentów dotacji winien zostać dokonany również przez organy stanowiące, ale może to nastąpić tylko w oparciu o zasady określone przez ten organ w odrębnej uchwale. Zatem, aby udzielić takiej dotacji określonemu podmiotowi wymagane są dwie uchwały organu stanowiącego, np. w gminie – rady gminy.
Na kanwie stosownych regulacji prawnych ww. ustawy, a zasadniczo w oparciu o ww. art. 81 ust. 1 uooz, jednostki samorządu terytorialnego przyjmują uchwały dotacyjne, które często zawierają różne wady prawne. Katalog tych wad jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta