Dla kogo sześciomiesięczna „pensja” po likwidacji urzędu
Tracący etat z powodu likwidacji urzędu, urzędnik służby cywilnej lub zatrudniony na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych, może jeszcze przez sześć miesięcy otrzymywać swoją „pensję". Nie wolno mu jednak w tym czasie podjąć aktywności i zawodowej.
Małgorzata Jankowska
To szczególne uprawnienie obie pragmatyki przyznają tylko osobom zatrudnionym na podstawie mianowania. I w zasadzie obie te grypy urzędnicze korzystają z tego uprawnienia na takich samych zasadach, co oznacza, że dotyczące go wypowiedzi judykatury (niestety jak na razie nieliczne) mają zastosowanie do ich obu. Pewne różnice jednak są.
Likwidacja i reorganizacja, ale nie zawsze
Zgodnie z art. 131 ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup), w razie rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem państwowym mianowanym, z przyczyn określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy, (czyli z powodu likwidacji urzędu lub jego reorganizacji, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie go na inne stanowisko w tym samym urzędzie) w okresie między ustaniem zatrudnienia w likwidowanym lub reorganizowanym urzędzie a podjęciem pracy lub działalności gospodarczej, urzędnikowi temu przysługuje świadczenie pieniężne ze środków budżetu państwa, przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, obliczane jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy. Świadczenie to nie przysługuje urzędnikowi państwowemu, który nabył prawo do emerytury.
Ustawa o służbie cywilnej (dalej usc) w art. 73, podobne świadczenie przyznaje zwalnianym urzędnikom sc tylko w przypadku likwidacji urzędu. A zatem żadna nawet najbardziej radykalna reorganizacja, w wyniku, której...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta