Brak potrzebnych danych powoduje niewydanie zaświadczenia
W trybie wydawania zaświadczeń nie można dokonywać ustaleń faktycznych i ocen prawnych, które nie wynikają z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów, czy innych danych będących w posiadaniu tego organu.
Problem
Właściciel budynku stanowiącego zabytek zwrócił się do wojewódzkiego konserwatora zabytków o wydanie zaświadczenia potwierdzającego utrzymanie tego budynku zgodnie z przepisami o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Nie otrzymał jednak takiego zaświadczenia. Organ wyjaśnił, że nie posiada informacji pozwalających na ustalenie jak dany obiekt jest utrzymywany przez wnioskodawcę. Czy wojewódzki konserwator zabytków, zamiast odmówić wydania zaświadczenia, miał obowiązek ustalić stan budynku w postępowaniu wyjaśniającym?
Co mówią przepisy:
Zgodnie z art. 217 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) organ administracji wydaje zaświadczenie na żądanie osoby, która się o nie ubiega. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:
- urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa bądź
- dana osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.
Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni.
W sytuacji, gdy dana osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, organ ma obowiązek wydać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta