Dolina niesamowitości
Ludzki umysł reaguje odrazą na humanoidalne roboty. Czy natura chroni nas przed oszustwem?
Termin „uncanny valley" brzmi jak tytuł książki lub rejon geograficzny, ale w rzeczywistości oznacza reakcję emocjonalną na istotę lub obiekt, który wygląda prawie jak człowiek, ale nim nie jest. Pluszowe zabawki i lalki wywołują w nas przyjemne odczucia. Im bardziej przypominają ludzi, tym sympatyczniejsze się wydają. Jednak do czasu.
Gdy realizm obiektu jest zbyt duży, pozytywne wrażenie nagle znika, a w jego miejsce pojawia się dyskomfort. Wówczas natężenie nieprzyjemnych emocji rośnie wraz ze zwiększaniem się podobieństwa postaci do człowieka. Gdy kopia jest zbyt bliska oryginałowi, staje się odpychająca. Uskok krzywej emocji związanych z wizerunkiem obiektu humanoidalnego jest tak wyraźny, że stał się przedmiotem badań naukowców.
Określenie „dolina niesamowitości" wprowadził w 1970 r. profesor robotyki Masahiro Mori. Zdefiniował w ten sposób ludzką reakcję na widok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta