Podjęcie uchwały reklamowej wymaga właściwej procedury
Warunki umieszczania tablic i urządzeń reklamowych ustala się w odrębnej uchwale rady gminy. Projekt tej uchwały jest wykładany do publicznego wglądu, co umożliwia wójtowi zebranie uwag.
Wymagania związane z przyjęciem przez radę gminy tzw. uchwały reklamowej reguluje ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.p.z.p.). Zgodnie z art. 37a ust. 1 tej ustawy rada gminy może ustalić, w formie uchwały:
- zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i ogrodzeń oraz
- ich gabaryty, standardy jakościowe i rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Zakaz nie dla szyldów
Nieco inne uprawnienia przysługują radzie w odniesieniu do szyldów (czyli tablic lub urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której znajduje się dana tablica lub urządzenie). W uchwale reklamowej określa się zasady i warunki sytuowania szyldów, ich gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. W uchwale reklamowej rada może zawrzeć zakaz umieszczania ogrodzeń oraz tablic i urządzeń reklamowych, ale z wyłączeniem szyldów (art. 37a ust. 2-3 u.p.z.p.). Zakaz sytuowania nie może obejmować także obiektów małej architektury >patrz ramka.
Przykład:
Rada gminy chciałaby zawrzeć regulacje dotyczące tablic i urządzeń reklamowych w miejscowym planie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta