Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Autoportrety fotograficzne i inne inspiracje

14 grudnia 2017 | Moje pieniądze
Przemysław Pawlak, doktorant w Instytucie Sztuki PAN, jeden z fundatorów i prezes zarządu Instytutu Witkacego, edytor, bibliograf, kolekcjoner, pomysłodawca i zastępca redaktora naczelnego półrocznika „Witkacy!”
autor zdjęcia: Jędrek Biegalski
źródło: Fotorzepa
Przemysław Pawlak, doktorant w Instytucie Sztuki PAN, jeden z fundatorów i prezes zarządu Instytutu Witkacego, edytor, bibliograf, kolekcjoner, pomysłodawca i zastępca redaktora naczelnego półrocznika „Witkacy!”
Witkacy, „Wizyta  u radży” zbiory
źródło: Wiki Commons
Witkacy, „Wizyta u radży” zbiory

Przemysław Pawlak | Witkacy to jeden z ulubionych artystów młodzieży wszystkich epok – twierdzi prezes Instytutu Witkacego

W tym roku obchodzimy 100-lecie polskiej awangardy. Za jej symboliczny początek przyjmuje się otwarcie Wystawy Ekspresjonistów Polskich w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych – było to 4 listopada 1917 r. Wydarzenie to zapowiadało niezwykłą aktywność twórców tego nurtu, m.in. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro. Co ich odróżniało od poprzednich mistrzów?

Przemysław Pawlak: Biorąc przykład z wybitnej znawczyni polskiej sztuki XX wieku, Ireny Jakimowiczowej, autorki pomnikowego katalogu dzieł malarskich S. I. Witkiewicza, dodałbym do tego zestawienia strefistę Leona Chwistka, przyjaciela z młodości, a później zagorzałego przeciwnika twórcy teorii Czystej Formy. Wszyscy ci artyści dążyli do zautonomizowania formy, jednak wbrew potocznemu rozumieniu – niekoniecznie w opozycji do treści. Postulowali uwolnienie sztuki od odwzorowywania życia, rzeczywistości doznawanej przez nas zmysłami. Strzemiński w unizmie był przeciw wszelkiej fabularyzacji, poszedł więc o krok dalej niż Witkiewicz i Chwistek. Z kolei Kobro, niesłusznie przez dekady marginalizowana, wydobywała na świat rzeźby jednorodne z nieskończoną przestrzenią, przenikające się z otoczeniem.

W opozycji do twórców epok poprzedzających ich eksperymenty, za wspólny mianownik wybrałbym precyzyjną konstrukcję, wręcz...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10928

Wydanie: 10928

Spis treści
Zamów abonament