Sprawozdanie o wypłacalności spełnia swoje zadanie
Raport SFCR, który ubezpieczyciele muszą przygotowywać realizując obowiązek informacyjny, korzystnie wpływa na przejrzystość ich działalności. Zakres danych sprawia, że można mówić o budowaniu zaufania klientów i inwestorów.
Wraz z nowymi regulacjami dotyczącymi wypłacalności opracowanymi przez Unię Europejską, na zakłady ubezpieczeń i reasekuracji nałożono dodatkowe obowiązki. Jednym z nich jest konieczność sporządzania przez wszystkich ubezpieczycieli sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej (ang. SFCR – Solvency and Financial Condition Report). Jest to wprost owoc trzeciego filaru, na którym opiera się nowy system Solvency II, a więc wypełnienie obowiązku informacyjnego. Sprawozdanie SFCR to musi być publikowane przynajmniej raz w roku (o czym mówi art. 284 ustawy z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej; tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1170 ze zm.) i wraz ze sprawozdaniem finansowym oraz sprawozdaniem zarządu z działalności stanowi kompletną informację, jaką otrzymujemy co roku od każdego zakładu ubezpieczeń.
Sprawozdanie wynikające z przepisów o nowym systemie wypłacalności posiada część elementów wspólnych z tradycyjnym sprawozdaniem finansowym, a w niektórych elementach jest jego uzupełnieniem lub uszczegółowieniem, głównie w kierunku analizy ryzyka oraz analizy kondycji finansowej jednostki. Zgodnie z założeniami III filaru, upublicznianie danych dotyczących działalności zakładów ubezpieczeń ma być bodźcem do maksymalizacji efektywności ich działania. Są one zobligowane do udostępnienia danych mogących mieć wpływ na decyzje finansowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta