Finanse w XXI wieku
Fintechy pokazały klientom, że usługi finansowe mogą być równie dostępne i przyjazne jak te oferowanych przez technologicznych gigantów – pisze ekspert.
Józef A. Puzyna
W ubiegłym roku ukazał się raport ekspertów Światowego Forum Ekonomicznego na temat przyszłości usług finansowych. Stanowi on ciekawą próbę spojrzenia w przyszłość, wychodząc od dotychczas wdrożonych innowacji i oceny ich potencjalnego wpływu.
Finansowe firmy technologiczne, tzw. fintechy, zmieniły oczekiwania klientów wobec usług finansowych, pokazując, że jest możliwe zbliżenie ich dostępnością, szybkością i przyjaznością do usług oferowanych przez gigantów technologicznych, jak Google czy Apple. Mimo tej zmiany fintechy nie zdobyły statusu głównych rozgrywających na rynku, a tradycyjni gracze mają się dobrze. Wydaje się jednak, iż dotychczasowe innowacje przybliżają nam horyzont przyszłych wielkich zmian.
Tendencją widoczną już dziś jest presja na obniżkę kosztów usług finansowych. Prezesi instytucji finansowych (IF) poszukują możliwości uzewnętrznienia usług, które nie są kluczowe z punktu widzenia relacji z klientem i pozycji rynkowej instytucji. IF, zamiast budować u siebie kompetencje, mogą kupować je od zewnętrznych dostawców, którzy z racji skali oraz automatyzacji będą wykonywać je lepiej i taniej.
Siła relacji
Technologia i nowe powiązania umożliwią organizacjom przekraczanie tradycyjnych łańcuchów wartości, zmieniając dystrybucję przychodów. Przykładem może tu być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta