Drogowa niepewność w gminach
transport | Jesienią ma powstać specjalny Fundusz Dróg Samorządowych. Wciąż niewiele o nim wiadomo, choć według deklaracji jego budżet ma być rekordowo wysoki – ok. 5 mld zł.
W Ministerstwie Infrastruktury toczą się prace nad powołaniem Funduszu Dróg Samorządowych, który będzie współfinansował budowę gminnych dróg. Zastąpi obecny „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019". – We wrześniu tego roku odbędzie się ostatni nabór wniosków w ramach tego programu – przyznaje Szymon Huptyś, rzecznik ministerstwa. Zgodnie z deklaracją premiera budżet nowego funduszu ma być rekordowo wysoki i wynosić ok. 5 mld zł. Obecny program ma do dyspozycji zaledwie 800 mln zł. Tymczasem drogowe potrzeby gmin w Polsce szacuje się na ok. 200 mld zł.
PiS już w ubiegłym roku stworzył poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, ale niecałe dwa tygodnie później go wycofał. Dlaczego? Bo miała go zasilać nowa opłata drogowa doliczana do ceny paliwa u producentów – 20 gr za litr, co wywołało ogromne niezadowolenie. Projekt zakładał, że 50 proc. z nowej opłaty drogowej trafi do funduszu. „Ustalenie stawki opłaty drogowej na 20 gr za 1 litr paliwa powinno zapewnić wpływy na poziomie 4–5 mld zł rocznie" – oszacowali projektodawcy.
Potrzeba szybkich działań
– Projekt nie przewidywał wzrostu cen paliwa dla kierowców, tylko mniejsze zyski spółek paliwowych. Polakom wmówiono, że zapłacą to w wyższych stawkach za paliwo, a to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta