Mosty w Polsce też grożą katastrofą budowlaną
Infrastruktura | W najgorszym stanie są obiekty na drogach gminnych i powiatowych. Na krajowych – według ostatnich danych GDDKiA – pogorszyła się ocena m.in. filarów mostowych i fundamentów.
Katastrofa budowlana w Genui, gdzie runął wiadukt na autostradzie A10, mogłaby powtórzyć się w Polsce. Nad powstającym odcinkiem autostrady A1 w rejonie Częstochowy trzeba będzie rozebrać dwa wiadukty, dopiero co wybudowane. Kontrola Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wykazała, że zastosowany tam beton nie spełnia wymaganych norm wytrzymałościowych. Wykonawcą inwestycji jest włoska firma Salini, która w maju tego roku została wyrzucona z budowy obwodnicy podwarszawskich Marek za opóźnianie prac. Włosi mieli przedstawiać ekspertyzy, że z wiaduktami wszystko jest w porządku, a beton z czasem „dojrzeje" do wymaganej normy. Jednak według GDDKiA niedotrzymanie wymogów groziłoby pękaniem konstrukcji.
Zagrożenie katastrofą
Mosty w Polsce są w kiepskiej kondycji. Przeprowadzona dwa lata temu kontrola NIK wykazała, że obiekty znajdowały się w złym stanie technicznym, bo nie przeprowadzano tam remontów ani nie zabezpieczano pieniędzy na ten cel. Przeprowadzone...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta