Polisy do AGD: uwaga na umowy
Gdy klient zawarł w sklepie tzw. umowę serwisową, a nie ubezpieczenia, rzecznik finansowy ma możliwość interwencji. Jego wsparcie w wielu przypadkach okazało się skuteczne.
Takie prawo rzecznik ma tylko wobec podmiotów rynku finansowego, np. ubezpieczycieli, ale już nie sklepów czy operatorów telekomunikacyjnych. Interwencję wobec tych ostatnich mogą podejmować np. rzecznicy konsumentów i do nich te sprawy będą trafiały coraz częściej. To jedno z ostrzeżeń opublikowanego właśnie przez Biuro Rzecznika Finansowego aneksu do raportu nt. ubezpieczeń sprzętu elektronicznego: AGD/RTV.
Drugie dotyczy rosnącego udziału skarg na zagraniczne zakłady ubezpieczeń, które działają w Polsce tylko na podstawie powiadomienia Komisji Nadzoru Finansowego o chęci prowadzenia działalności. Skutek obydwu zjawisk może być taki, że konsumentom będzie trudniej dochodzić swoich roszczeń, niż gdyby korzystali z umowy ubezpieczenia oferowanej przez zakład ubezpieczeń bezpośrednio podlegający polskiemu nadzorowi – mówi Aleksandra Wiktorow, rzecznik finansowy.